Guide: De vigtigste sociale medier til din markedsføring

Sociale Medier guide: Over 2,5 milliarder mennesker bruger de sociale medier på verdensplan. I Danmark har 52% af befolkning, en profil på 2-5 f.eks. Facebook, Instagram, Twitter, Youtube eller andre sociale medier. Vi benytter altså en del tid på de sociale medier hver dag, og derfor kan vi antage at din virksomheds potentielle kunder, også befinder sig på de sociale medier. Men hvilket socialt medie kan du med fordel benytte? og hvordan annoncer du på mediet?

Hvad er det rigtige sociale medier for din virksomhed?

Facebook er stadigvæk det mest brugte sociale medie, selvom de har stagneret i vækst i 2019-2020. Men alligevel benytter 65% af alle danskere. Her er der en god mulighed for, at målrette din kommunikation til dine kunder. Men selvom Facebook er det største sociale medie i dag, så er det ikke sikkert, at det er den markedsføringskanal, som er rigtig for netop din virksomhed. Denne Sociale Medier guide, vil hjælpe dig med at få et overblik over de største sociale medier, som udbyder annoncerings muligheder til virksomheder.
Hvilke annoncemuligheder er der på, de enkelte sociale medier.

  1. Du vil nemt kunne se forskellen på de forskellige sociale mediers annoncemuligheder. Så kan du nemmere få et overblik over hvilke medie der passer bedst til din virksomhed.
  2. Hvem benytter mediet mest?
  3. Du kan linke videre til mere information, når du har udvalgt de medier som du ønsker at anvende.
Sociale Medier guide, Guide: De vigtigste sociale medier til din markedsføring, wellness+
Photo by Timothy Hales Bennett on Unsplash

Sociale Medier guide

Instagram

På Instagram får du to måder at annoncere på. 90% af alle Instagrams brugere følgere et brand eller en virksomhed. Indholdet på Instagram engagere og motivere folk til at handle. Faktisk siger 87% at de handler efter de har set et instagram post fra en virksomhed. Som virksomhed er Instagram fantastisk når man vil fortælle om din virksomhed via. Historier, Reels, Instagram – Video og Feedvideo.

Hvilken aldersgruppe benytter Instagram mest?

15% af danskerne i alderen 16 – 89 år, benytter Instagram minimum en gang om ugen. Instagram er særligt populær blandt unge under 20 år, hele 55% af dem, anvender mediet dagligt.

Læs mere om Instagram business

Sociale Medier guide, Guide: De vigtigste sociale medier til din markedsføring, wellness+
Photo by Marvin Meyer on Unsplash

Snapchat

I modsætning til f.eks. Twitter, så kan man ikke anvende tekstannoncer på Snapchat. Men på Snapchat skal du annoncere dig ved hjælp af klistermærker, tekst, Bitmoji, linser, filtre og alt muligt andet kreativt værktøj. Det betyder at du som annoncør skal tænke i nye baner for at lave god annoncering på Snapchat.

Hvilken aldersgruppe benytter Snapchat mest?

Snapchat er langt mere populær blandt de unge end de ældre brugere. 59% af Snapchats brugerne er unge mellem 16-19 årige, de anvender mediet dagligt. Ser man på brugerne mellem 20-24 årige, så udgører denne målgruppe kun 30% af Snapchats brugere. For de 25-29 årige er andelen 18%.

Læs mere om annoncering på Snapchat

Linkedin

Linkedin er et socialt netværk til erhvervslivet. i 2019 var der 2.500.000 danskere på Linkedin. Linkedin fungere ved at du opretter en virksomhedsprofil og herfra kan du netværke med andre virksomheder. Du kan også holde styr på dine kontakter i dit professionelle netværk og du kan synliggøre dig selv og dine kompetencer.

Hvilken aldersgruppe benytter Linkedin mest?

Man ser flest daglige brugere på Linkedin i aldersgruppen 25-54 år.

Se hvordan du opretter en linkedin virksomhedsprofil

Sociale Medier guide, Guide: De vigtigste sociale medier til din markedsføring, wellness+
Photo by Erik Lucatero on Unsplash

Twitter

Twitter bruges primært til at dele tekst og links, men du kan efterhånden og dele billeder og videoer. Men på Twitter kan du kun skrive 140 tegn, det er altså et mikroblogging redskab. I modsætning til Facebook kan du ikke begrænse hvem der kan læse dine beskeder (Tweets), så alle i hele verden kan følge dig.

Hvilken aldersgruppe benytter Twitter mest?

De brugere som anvender Twitter dagligt, er i aldersgruppen 16-19 årige.

Læs mere om annoncering på Twitter

Youtube

Youtube er verdens fjerde største website og verdens anden største søgemaskine. Youtube er ejet af Google, hvilket giver dig gode muligheder for at optimere din placering på søgemaskinerne, med dine Youtube videoer. På Youtube opretter du en Youtube kanal og herfra deler du de videoer som du annoncere med.

Hvilken aldersgruppe benytter Youtube mest?

Youtube bliver hver dag brugt af mange dansker. 62% af brugerne er mellem 15-25 år. 60% er mellem 26-35 år og 58% er mellem 36-45 år

Opret en Youtube kanal

Sociale Medier guide, Guide: De vigtigste sociale medier til din markedsføring, wellness+
Photo by Nathana Rebouças on Unsplash

TikTok

Tiktok er et af de hurtigst voksende medie i verden, med mere end 800 millioner aktive brugere i verden. og derfor skal den også nævnes her. Derfor er den også værd at overveje i din markedsføringsstrategi. For ja Tiktok har udviklet og lanceret en Ads Manager. Så du kan annoncere for din virksomhed via TikTok.

Hvilken aldersgruppe benytter TikTok mest?

På verdensplan henvender TikTok sig til unge mellem 16-24 år. Men i Danmark anses TikTok som et medie til børn, da målgruppen er en del yngre, nemlig børn i alderen 9-14 år.

Læs mere om annoncering på Tiktok

Måske du også vil læse om “Content Marketing – skab værdi med dine indlæg”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Top artikler

Annoncer

Ny Forhandler VoLab Copy

Følg os på Sociale medier

Følg wellness+ på de sociale medier